„Uram, segíts meg, hogy törekedjem nem arra, hogy megvigasztaljanak, hanem hogy én vigasztaljak, nem arra, hogy megértsenek, hanem arra, hogy én megértsek, nem arra, hogy szeressenek, hanem arra, hogy én szeressek."
Assisi Szent Ferenc
Szerepkörök a lelkészi hivatásban
A református lelkipásztor különböző szerepeiről gondolkodtak a Ráday-napok tudományos konferenciájának résztvevői. A műhelybeszélgetések vezetői hangsúlyozták: a témának folyamatosan jelen kell lennie egyházunkban.
Az idei Ráday-napok a lelkipásztori hivatáshoz kapcsolódó tudományos konferenciával vette kezdetét szeptember 28-án csütörtökön. Balog Zoltán jelenlegi, és Szabó István korábbi dunamelléki püspök előadásaikban a lelkészi hivatás teológiai alapjairól beszéltek, felidézve azt is, hogyan gondolkodtak erről korábbi református teológusok.
Megerősíteni a lelkipásztorokat hivatásukban – ezért jött létre a Ráday-napok tudományos konferenciája, melynek felütését Bogárdi Szabó István és Balog Zoltán előadása adta meg. Százötven lelkész gyűlt össze Dunamellékről a budapesti Ráday Házban szeptember 28-án.
A Ráday-napok tudományos konferenciájának első részéről készített tudósításunk ide kattintva olvasható el.
Ezt követően csaknem százötven lelkipásztor – köztük számos teológushallgató – hat szekcióban folytathatta a közös gondolkodást a lelkészi hivatásról. A másfél órás műhelybeszélgetések témájaként a szolgálat teológiai alapját, célját és folyamatosságát meghatározó és fenntartó területeket jelöltek ki a szervezők. A legtöbben a gyülekezetvezetői, valamint az evangélista és a misszionáriusi szerepről szóló beszélgetésbe kapcsolódtak be.
A lelkipásztor a családjában
A lelkész családban betöltött szerepéről Fodorné dr. Ablonczy Margit, valamint Szőke Etelka és Szőke Attila vezetett csoportbeszélgetést. „Isten boldogságra választotta ki a sáfárait, aki a szeretetdinamikában meg tudja dicsőíteni magát” – hallhattuk a műhely gondolatébresztőjében. A résztvevők itt azzal kapcsolatban oszthatták meg tapasztalataikat, hogy a családban zajló folyamatoknak milyen hatása van a gyülekezetre és fordítva.
Ehhez olyan gyakorlati példákat hoztak, mint a lelkészi szolgálat helyének megváltozása és az ezzel járó költözés, a gyermekek új környezetbe való beilleszkedése, valamint az, hogy az egyik területen megélt kudarc hatására a másik kompenzatív térré válhat. Élénk diskurzus alakult ki arról, hogy szükséges-e alá-fölé rendelő viszony a gyülekezet és a család kapcsán. Fodorné dr. Ablonczy Margit úgy fogalmazott: az egészséges működés ismérve a kettő egymás mellé rendelése.
A lelkipásztor mint a gyülekezet vezetője és tagja
Gyakori tapasztalat, hogy a közösségek csak pásztorként, nem pedig a nyáj tagjaként tekint a lelkipásztoraikra – ahogy az a Literáty Zoltán és Thoma László vezette műhelyekben elhangzott. A Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Karának dékánja kiemelte: a gyülekezet és a prédikátor szembenállása teológiailag valótlan, hiszen együtt állnak Isten előtt. A saját közösséghez való tartozás nem szűnik meg, hiszen a vezetőnek egyúttal vezetettnek is kell lennie – mi több, élen kell járnia abban, hogy a választói névjegyzékben szereplők kritériumainak maga is megfeleljen.
A beszélgetés során elhangzott, hogy kultúránkban az emberek igénylik, hogy vezetve legyenek, de ma azt is elvárják egy vezetőtől, hogy az egy legyen közülük. Ez igaz a lelkipásztorokra is, akik maguk is együttérzésre vágynak, különösen krízishelyzetben. „A szószék magányos hely” – említette az egyik résztvevő azzal kapcsolatban, hogy a lelkész gyakran nem tud kihez fordulni támogatásért. A résztvevők egyetértettek abban, hogy ha a presbitérium felelősségteljesen el tudja látni szolgálatát a vezetés rá eső részében, akkor az az egész gyülekezet számára gyümölcsöző lehet – ez különösen a pályájuk elején járó lelkészek szempontjából kulcsfontosságú.
Többen megosztották, hogy az informális lelkészi körök és a barátságok is sokat segítenek abban, hogy a lelkipásztor hatékonyan tudja ellátni vezetői feladatait és megélni a gyülekezeti közösséget. Thoma László gazdagréti lelkipásztor arra volt kíváncsi, hogy a csoportot alkotó lelkészek milyen bibliai szereplőkkel azonosulnak, hogyan tolerálják annak az ellentmondásosságát, hogy egyszerre vezetői és tagjai a gyülekezetnek, és hogyan tudnak megfelelően helyt állni ezekben a szerepekben.
A lelkipásztor lelkisége és kegyessége
Ez a műhely a lelkészi szolgálat alapvető forrására kívánt rámutatni Szabó László és Mucsi Zsófia vezetésével. Az Újpest-belsővárosi Református Gyülekezet lelkésze szerint az evangéliumi lelkiség célja az Istennel való személyes szeretetkapcsolat megélése és elmélyítése. „Ez a családi életünk és lelkipásztori szolgálatunk üzemanyaga. Nagy a kísértés, hogy először azt nézzük, mi a tennivaló. Ha ezen az úton indulunk el, akkor hamar kifogy az üzemanyagunk” – fogalmazott.
A beszélgetés során felmerült, hogy már a teológusok is „szakmai szemmel” hallgatják az igei üzeneteket, arra gondolva, hogy hogyan lehetne azokból jó prédikációt írni, holott minden evangéliumot hirdető embernek szüksége van arra, hogy maga is töltekezzen. A lelki épülésre szánt időt nem lehet elsunnyogni, melyben a lelkész segítségére lehet az ima- és bibliaolvasási napló vezetése, vagy a szolgatársakkal közös igeolvasás és igetanulmányozás.
Mucsi Zsófia az imádság szerepéről beszélt, amelyet meghatároz az is, hogy Isten gyermekeként, magánemberként, lelkészként hogyan nyílnak meg az Úr előtt. A résztvevők megfogalmazták saját kérdéseiket arról, hogy mi az egészséges egyensúly az imádságban, illetve belevihetnek-e saját megéléseket a fohászokba.
A lelkipásztor mint társadalmi szereplő
A Márkus Tamás András és Pocsaji Miklós vezette csoportban a kultúra és a közélet felől közelítették meg a lelkipásztori hivatást. Megállapították, hogy a lelkész nem tudja kivonni magát ezek alól, hiszen ha megszólal, azt egy adott kulturális térben teszi, szerepvállalásával pedig a közélet szerves része.
A műhely első felében a résztvevők egy amerikai protestáns lelkészek között végzett kutatást elemeztek, mely tengerentúli pályatársaik politikai beállítottságát vizsgálta. A második részben szó esett a „kemény” és a „lágy” kommunikációról ahhoz kapcsolódóan, hogy egy templom terében direktebben lehet fogalmazni, mint a falakon túl. A műhelyt választó lelkészek azt is megosztották, hogy milyen platformokon érik el gyülekezeti tagjaikat és mit használnak missziós célokkal.
A magyar református lelkipásztor karaktere
Földváryné dr. Kiss Réka egyháztörténész és Csűrös András lelkipásztor műhelyében archív források alapján osztották meg gondolataikat a résztvevők. Az egyik forrást Geleji Katona István kánonai képezték, melyek öt elvárást fogalmaznak meg a református lelkészek felé: magas vagy közepes végzettség, igaz tudomány, törvényes elhívás és kibocsátás, hűséges szolgálat és feddhetetlen élet.
A konferencia témájáról Ravasz László már 1937-ben úgy fogalmazott, hogy a lelkészi szerep folyamatosan specializálódik, amelyre egyházunknak választ kell adnia. Földváryné dr. Kiss Réka örömmel nyugtázta, hogy sok teológushallgató is beült erre a műhelyre, hozzátéve, hogy ők fogalmazták meg a legőszintébb kérdéseket, a generációk közötti párbeszéd pedig a teológiai oktatást is elő tudja mozdítani.
A lelkipásztor mint evangélista és misszionárius
„Egyszerre vagyunk kényszer alatt, hiszen mindenkinek tartozunk a jó hírrel, másrészt az evangélium szabaddá tesz arra, hogy nevén nevezzük a környezetünkben vagy kultúrában a teremtésbeli jót, igazat, és nevén nevezzük mindazt, ami bűnös” – fogalmazott Lovas András lelkipásztor, a műhely egyik vezetője. A Dunamelléki Református Egyházkerület missziói referense szerint napjaink társadalma egyre idegenebb kultúrává válik, távolodva a keresztyénség korábbi hatásaitól, a misszionáriusnak pedig ebben a közegben kell Isten követévé válnia.
A műhely első részében a csoporttagok feladata Pál aeropágoszi beszédének (ld. Apostolok Cselekedetei 17. rész, 16-34. versek) elemzése volt az alapján, hogy az apostol hogyan készült a felszólalásra, milyen ismereteket szerzett az I. századi Athénban uralkodó filozófiákról, hogyan lép be a kultúrába, milyen kihívásokkal találkozik, illetve hogyan tudja hirdetni Krisztust a hallgatóságnak – illetve mindezeket vonatkoztassák saját prédikációs gyakorlatukra.
Mikola Borbála református lelkész a műhely második részében azt mutatta be, hogy az Újszövetség milyen képeket használ az evangélium továbbadására, illetve ezek hogyan tudják gazdagítani napjaink lelkészeinek szolgálatát. Ilyen például a bűnből igazzá tétel (2Kor 5,21), a vér általi váltságszerzés (Zsid 9,12-15), az igazságszolgáltatás (Gal 3,13), az adóslevél eltörlése (Kol 2,14), a kormányzás (Zsid 2,14-15), illetve az élet és halál hasonlata (Jel 1,17-18). A beszélgetés konklúziójaként elhangzott, hogy a lelkipásztori hivatás szerves részét kell képeznie a kultúrába való belehelyezkedésnek, az erre szánt időt pedig nem lehet megspórolni.
A műhelyeket kerekasztal-beszélgetés követte, a vezetőiket Somogyi Péter dunamelléki lelkészi főjegyző kérdezte tapasztalataikról. A plenáris összegzés során elhangzott, hogy a lelkészi hivatásról folytatott diskurzust a jövőben – a tematikus éven túl – is folytatni kell, akár egyházmegyei szinteken. Felvetődött, hogy többnapos lelkésztovábbképzések tárgya lehet majd a lelkipásztori hivatás, másfél óra ugyanis csak épp a közös gondolkodás megkezdésére volt elég. A frontális továbbképzések helyett a moderálás melletti csoportmunkára kell helyezni a hangsúlyt – vélekedtek többen. Szintén jövőbe mutató javaslatként hangzott el, hogy a továbbképzések szervezése során érzékelni kell a lelkipásztorok valóságát és rá kell találni arra a keskeny útra, amely a mindennapi helyzetük és a teológiai eszmecserék között húzódik.
Balog Zoltán dunamelléki püspök szerint az egyházkerület impulzusokat ad, és az a feladata, hogy tető alá hozza egyházunk különböző területeit, és segítse azok együttműködését, amiből a szolgálatok gyümölcsöző támogatása sarjadhat. A kerekasztal-beszélgetés Veres Sándor dunamelléki főgondnok szavaival zárult: „Sokan vagyunk a gyülekezetekben, akik imádkoznak és hálát adnak értetek. A missziói munkát akkor tudjuk elvégezni, ha a szolgálatban társak vannak, ezért szeretnénk társaitok lenni, hogy az evangélium még nagyobb erővel szólalhasson meg!”
Fotók: Füle Tamás
A 2023-as Ráday-napokról készített tudósításaink ezen a linken keresztül érhetőek el.