„Uram, segíts meg, hogy törekedjem nem arra, hogy megvigasztaljanak, hanem hogy én vigasztaljak, nem arra, hogy megértsenek, hanem arra, hogy én megértsek, nem arra, hogy szeressenek, hanem arra, hogy én szeressek."
Assisi Szent Ferenc
Az államalapító
„Igen hasznos, ha felidézzük a szentek emlékezetét, és a szentek szent példáit mindenkinek követésre ajánljuk.” (Második Helvét Hitvallás, XXIV.)
Memoria Sanctorum című sorozatunk következő részében Szent Isvánról, államalapító királyunkról emlékezünk meg.
Augusztus 20.
Szent István király (980-1038)
Életútja: Géza fejedelem és Sarolta fejedelemasszony jó politikai érzékkel az országot a keresztyén Nyugat irányába nyitotta meg, és utat engedett a hittérítőknek. Magát a fejedelem fiát, Vajkot is a passaui püspök misszionáriusainak egyike keresztelte meg születésének helyén, Esztergomban, és az István nevet adta neki. Hitének elmélyítésében Adalbert prágai püspöknek igen nagy szerepe volt, aki aztán a fejedelmi ifjút megbérmálta. A nyugati keresztyénséggel való köteléket tovább erősítette az, hogy István feleségül vette II. Henrik leányát, Gizellát. Az országban éppúgy, mint a vezetők körében azonban igen megnőtt a feszültség a keresztyén és a pogány felek között. Géza fejedelem, hogy házának hatalmát biztosítsa, fiát, Istvánt jelölte meg utódjának, kizárva a trónöröklésből Koppányt. Az ellenzékben lévő törzsfők nem hagyták ezt annyiban, és véres harcokat vívtak a hatalomért a 997-ben fejedelemmé tett ifjú ellen. A tizenhét éves István fejedelem először legnagyobb ellenfelével, özvegy anyjának kezét és a fejedelmi hatalmat magának követelő somogyi Koppány herceggel ütközött meg, s győzte le német lovagok segítségével. Ezzel egyúttal megtörte a keresztyénségre veszélyes belső pogány fenyegetettséget.
Húszéves korában, Kr. u. 1000 karácsonyán II. Szilveszter pápa és III. Ottó császár, a két fiatal tudós egyházi és világi fejedelem jóváhagyásával koronázták meg Esztergomban. Ezzel a szimbolikus időzítéssel a pápával és a császárral együtt István király azt kívánta kifejezni, hogy uralkodása nem erkölcsileg romlott végidőnek, hanem egy Krisztus hitében megújuló korszak (renovatio imperii) kezdetének szolgálatába áll. Úgy is mondhatnánk, István király alatt a magyar állam és az egyház az európai reformált keresztyénség keretei között született meg. István király uralkodásával azonnal kijelölte az ország püspöki és várispáni székhelyeit és megszervezte a köréjük kiépülő királyi vármegyéket és egyházmegyéket. Kilenc éven belül kiadta I. és II. törvénykönyvét. Központosító küzdelmében leverte az ellene lázadó erdélyi Gyula fejedelmet és Maros-vidék urát, Ajtonyt. Elrendelte minden tíz falu számára a templomépítést, számos bencés kolostort alapított az országban, köztük Szent Márton hegyén a pannonhalmi apátságot, valamint az esztergomi királyi palota mellé megépíttette a tanáráról elnevezett Szent Adalbert székesegyházat. Jeruzsálemben bencés kolostort építtetett, Rómában zarándokhelyet létesített, Konstantinápolynak pedig templomot adományozott.
Nemcsak államalapító és egyházépítő, hanem az országot oltalmazó király is volt egyben. 1030-ban II. Konrád német-római császár Magyarországot letámadó hadait Bécsig űzte, és annak fia, III. Henrik kénytelen volt békét kötni vele. 1031-ben egyetlen fiának, Imrének váratlan halála trónörökösödési zavargásokat, ellene elkövetett sikertelen merényletet vont maga után, amelynek következtében kemény eszközökhöz kellett nyúlnia. A 24 éves Imre herceg halálát kétféleképpen próbálta feldolgozni. Mint trónörökös nélkül maradt uralkodó, az országot annak a Szűz Máriának ajánlotta fel, aki a középkor felfogása szerint a mennyei hierarchiában nagyobb Szent Péternél, s így mint patrona Hungariae biztosítja az ország függetlenségét nemcsak a császártól, de a pápától is. Mint apa pedig – ahogy Nagy legendája írja – „az isteni irgalom bőkezűségének keresésére adta magát.”
1038-ban éri a halál, és ősei szállás-és temetkezési helyén, Fehérváron az általa építtetett bazilikában temették el egy átfaragott római kori szarkofágban, amely még ma is látható a romkert kápolnájában.
Személyisége: István diakónus és protomártír személyén keresztül megjövendölt és patronált fia volt Saroltának. Kegyes (pius) és a legjámborabb (mitissimus) jelzővel illették okleveleiben, még a szigorú mércéjű Thietmar szerint is a kor szokásával ellentétben István „kímélte a legyőzöttet”, s a bulgáriai hadjáratban „elfordult a fosztogatástól”. Ő maga az I. törvényében defensor christianitatis hivatását magának tulajdonította. Azonban lelkisége legjobban annak az Intelmeknek soraiból olvasható ki, amelyet királytükörként Imre fia számára fogalmazott.
Életútjának igéi: ●5Móz 17, 15. & 18: „Azt emeld magad fölé királyul, akit az Úr, a te Istened választ. A te atyádfiai közül emelj magad fölé királyt. És mikor az ő országának királyi székére ül, írja le magának könyvbe e törvénynek mását a Levita-papokéból.” ●1Sám 24, 7: „Az Úrnak felkentje ő.” ●2Sám 18, 33: „Bár én haltam volna meg te helyetted, Absolon, édes fiam, szerelmes fiam!” ●1Kir 3, 9: „Adj azért a te szolgádnak értelmes szívet, hogy tudja ítélni a te népedet, és tudjon választást tenni jó és gonosz között; mert kicsoda kormányozhatja ezt a te nagy népedet?” ●Zsolt 99, 4: „Tisztesség a királynak, aki szereti a jogosságot.” ●Péld 1, 8: „Hallgasd, fiam, a te atyádnak erkölcsi tanítását, és a te atyádnak oktatását el ne hagyd.”
Csendes imádság: Mindenható mennybéli Atyám! Szent István király az Intelmekben Imre fiának ajánlott imádságával szólítlak meg: „Küldd le, Uram, a bölcsességet szent egedből, dicsőséged trónjától, hogy munkámban velem legyen és segítsen, és így fölismerjem, mi kedves a szemedben mindenkor. Uram, Atyám, életemnek Istene, ne hagyj el engem álnok gondolatban, az én szemeimnek ne adj kevélységet és a gonosz kívánságot távoztasd el tőlem. Vedd el tőlem a testnek kívánságait, és a tisztátalan és az esztelen léleknek ne adj engem.” Ámen.
Békési Sándor