„Uram, segíts meg, hogy törekedjem nem arra, hogy megvigasztaljanak, hanem hogy én vigasztaljak, nem arra, hogy megértsenek, hanem arra, hogy én megértsek, nem arra, hogy szeressenek, hanem arra, hogy én szeressek."
Assisi Szent Ferenc
Az erkölcsiség diadala
Március 15. a magyar történelem kiemelkedő eseményei között is különös helyet foglal el. Egyrészt ez az ünnepünk az egykor még egységes hazában élő magyarság közös tetteit idézi, másrészt a modern kor elmaterialistásodott (zsákmányszerző) politikájához viszonyítva ez a nap örökké dicsőségesen az idealizmus politikájára emlékeztet.
Arra, hogy a magyar nemesség többsége, szövetkezve népe értelmiségével, negyedszázados kemény politikai küzdelem után kivívta a törvény előtti egyenlőséget, a közteherviselést s a jobbágyok nemzetiségi különbségre nem tekintő felszabadítását. Mit is cselekedtek az egyszerre mélyen hazafias, nemzeti elkötelezettségű s európai látókörű nemeseink? Kiharcolták, hogy ne legyenek (születési) előjogaik, de legyenek mindenki mással egyenlő kötelességeik. A régi magyar nemesi demokrácia alkotmányos sáncaiba beemelték népüket és nemzetiségi honfitársaikat.
Bámulatos önzetlenség volt ez, hiszen a régi világ még bőven „maradhatott volna". Voltak ugyan - főleg az európai események miatt - forradalmi félelmek és váradalmak, de a nép valójában nem lázongott, a Habsburg-államhatalom pedig kifejezetten mindent megtett a változások ellen. De a sok évszázados magyar nemzeti szabadságtörekvések s az európai példák lelkesítő hangulatában tevékenykedő magyar politikai elit át tudta lépni saját érdekeinek árnyékát, s egy új magyar polgári nemzetért s annak európai államiságáért végül a fegyveres harcot is vállalta.
Pedig úgy tűnt, hogy világcsoda történik nálunk: lezajlik egy „törvényes forradalom", erőszak és vérontás nélkül léphet át a magyarországi társadalom egy új világba. Nem így lett végül, mert az európai nagyhatalmi politikák által támogatott Habsburg-reakció s a vele szövetkező magyarellenes nemzetiségek - románok, szerbek, horvátok - kiprovokálták a magyar szabadságharcot. Egy olyan háborút, amelyben a magyarellenes nemzetiségi politikusoknak nem kellett a magyarok által kivívott egyenlő polgári szabadság és alkotmányosság, amely az ő népüket is egyenjogúvá, polgárrá tette. Szégyenletesen véres, barbár harcot indítottak a Délvidéken és Erdélyben - megmérgezve a közös haza népeinek jövőjét. Természetesen voltak mások is, akik a közös hazát és a szabadságot szolgálták (szlovákok, rutének, németek, az erdélyi szászokat kivéve). Sőt a románok között is voltak magyarbarátok.
1848-49-ben Magyar országon csodák és tragédiák tüzében megszületett a korszerű magyar polgári nemzet. Református eleink feltétlen áldozatkészséggel és lelkesedéssel álltak a haza ügye mellé. Ők sem nézték a kezdettől fogva kedvezőtlen nemzetközi erőviszonyokat, hanem tették kötelességüket. Egyházunkban igen kevesen voltak csak, akik a másik oldallal rokonszenveztek. A hazáért és nemzetért harcolva minden magyarral együtt nem az egyéni érdekekre néztek, hanem a közös jövőt építették. S a magára maradt kis nemzet és ország kivívta Európa erkölcsi elismerését. (Persze segíteni, mint olyan sokszor máskor is, nem segített senki.)
Óriási túlerő ellen is képes volt a magyarság csaknem másfél évig sikerrel harcolni, hódító szellemi-erkölcsi igaz sága százával, ezrével vonzotta az idegen tiszteket és katonákat a honvédség soraiba.
Isten megáldotta a magyarságot a bukás ellenére is, hiszen új, dinamikus nemzeti közösség született a reformkor és március 15. nyomán. A magyarság, mint Isten teremtő gondolata István király műve és a reformáció után harmadszor is sikeresen átalakult, képes lett önmaga megújítására. A szenvedélyes belső viták ellenére - vagy inkább éppen azok nyomán - ugyanis kialakult az a polgári magyar társadalom, amelynek sok problémája, baja, ellentmondásai ellenére a pozitív növekedés és gyarapodás lett a sorsa több mint fél évszázadra. Március 15. tágas szellemi megalapozottsága, példátlanul magas erkölcsisége kiváló alapot nyújtott mindehhez. S ezért lehet mindmáig valamennyiünk s utódaink példája.
(A szerző történész, művelődéstörténész, a Dunamelléki Egyházkerület főgondnoka)
Forrás:
Reformátusok Lapja
LIII. évf. 11. sz. - 2009-03-15